Wat is branding?

Branding. Dat heeft toch iets te maken met het op de kaart zetten van je merk? Je hebt de term vast vaker voorbij horen komen. Branding is eigenlijk een paraplubegrip voor alles wat te maken heeft met het omzetten van de waarden van je bedrijf in een (visuele) identiteit. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan zaken zoals de huisstijl, online marketing en advertenties. Maar daarmee ben je er nog niet. Bij KEET draaien we niet om de zaken heen en maken we alles graag zo helder mogelijk. Zo weten we zeker dat we elkaar snappen. Daarom hebben we de belangrijkste aspecten van branding in dit artikel voor je op een rijtje gezet.

Het fundament:

Wat maakt jouw merk uniek? Waar sta je voor? En wie is jouw ideale klant?

Je kunt branding als het ware als een piramide zien. Het belangrijkste gedeelte van een piramide? Juist. De onderste laag, oftewel het fundament. Zonder een stevig fundament kunnen de lagen erboven niet stevig worden opgebouwd. Hetzelfde geldt voor branding. Er zijn een aantal belangrijke zaken die je eerst bepaalt, voordat je met de rest verder gaat. Dat noemen we merkstrategie. Denk bijvoorbeeld eens aan je kernwaarden, ‘unique selling points’ en je ideale klant. Wat maakt jouw merk uniek? Waar sta je voor? En wie is jouw ideale klant? De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor alle acties die je verderop in het traject gaat uitvoeren.

 

Bij KEET zoeken we graag samen met jou naar antwoorden. Hoe we dat doen? Vragen, vragen, vragen. En dan nog eens doorvragen. Vaak weet je de antwoorden namelijk al, maar zitten ze nog verstopt onder alledaagse zaken die je hoofd bezig houden. Wij gaan samen met jou terug naar de kern: wie ben je? En waarom doe je wat je doet?

Identiteit en communicatie

Je visuele uitstraling moet als het ware een verlengstuk zijn van datgene waar jij voor staat en wat je vertelt.

Top, nu we de belangrijkste kernwaarden op een rijtje hebben, is het fundament zo goed als compleet. Nu kunnen we verder bouwen aan de tweede laag. En hier komt identiteit om het hoekje kijken. De identiteit van je merk bestaat, grof genomen, uit twee onderdelen die samen één vormen: je visuele uitstraling en het verhaal dat je vertelt.

Je visuele uitstraling moet bij je passen. Het moet als het ware een verlengstuk zijn van datgene waar jij voor staat en wat je vertelt. Ook hier gaan we samen op zoek naar de juiste match. Welke kleuren passen erbij? En welke vorm? Voor de een is dat strak en clean, voor de ander juist zacht en vriendelijk.

 

Laten we daarnaast ook vooral de impact van tekst niet onderschatten. Wij geloven in een helder verhaal voor elk merk. Net als bij je visuele identiteit, gaan we ook hier samen op zoek naar de juiste woorden en de tone-of-voice die jouw passie en drijfveren het beste omschrijven. Hier komen de vragen ‘wie ben je?’ en ‘waarom doe je wat je doet?’ weer even terug. We zetten ze nu concreet om in een sterk verhaal voor een sterk merk. No nonsense communicatie… daar houden we van!

Leef je merk!

Tijd om de juiste dingen te gaan doen

Yes, we made it!We hebben de derde en bovenste laag bereikt. Maar dat betekent nog niet dat we kunnen gaan zitten en toekijken. Nu is het tijd voor actie! Met een kick-ass visuele identiteit en een sterk verhaal op zak, gaan we nu op zoek naar de juiste acties om je merk op de kaart te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een website, het uitwerken van een contentplan voor je social media accounts en het inrichten van verschillende advertenties.

 

Deze actielijst is voor iedereen anders. Wat voor je collega of concurrent goed werkt is misschien niet het juiste pad voor jou. Op basis van jouw merk en verhaal maken we keuzes en kiezen we de juiste richting.

En dan?

Plan dan een date met KEET!

Woorden omzetten in daden en aan de slag. Niet lullen, maar poetsen! Maar vergeet niet dat branding nooit klaar of af is. Jij (en jouw bedrijf) verandert en groeit. En daarmee je branding dus ook. Maak regelmatig eens pas op de plaats en vraag jezelf het volgende af: “waar kom ik vandaan, waar ben ik nu en waar wil ik heen?” Dat houdt je scherp en gefocust op de toekomst.

Meer weten over branding of ben je op zoek naar een sparringpartner om jouw merk mee op de kaart te zetten? Plan dan een date met KEET!

Bel ons op 073 7820402 of stuur een mail naar info@keet.nl We zien je graag voor een (digitale) kop koffie!

HUH?! WIE IS KEET?

KEET is de eigenzinnige en creatieve duizendpoot die nog aan jouw team ontbreekt.Je zou ons een full service marketingbureau kunnen noemen. Gevestigd in hartje Den Bosch. KEET houdt van een persoonlijk gesprek bij de koffieautomaat, maar doet niet aan koffiedik kijken. Met haar gebundelde ervaring en kennis weet ze precies welke ingrediënten nodig zijn voor een no-nonsense communicatiestrategie.