Storytelling met KEET

Het vertellen van een verhaal: één van de oudste vormen van communicatie. En zelfs anno 2024 blijft het een krachtig middel in de marketingwereld. Of het nu gaat om een pakkend televisiespotje, een boeiende social media-post, of een inspirerende blog (zoals deze 😉): verhalen hebben de kracht om emoties op te roepen en blijvende indrukken achter te laten. Het is een vak apart. En een kunst, vinden we bij KEET.

Verhalen in markting

Waarom?

Verhalen zijn al sinds de oertijd een manier om informatie over te brengen. Ze werden gebruikt om geschiedenis, cultuur, en waarden door te geven. Deze traditie heeft zich voortgezet en inmiddels gebruiken we, in moderne marketing, verhalen om merkidentiteit en klantrelaties op te bouwen. Verhalen roepen emoties op. Laten je lachen, nadenken of juist een traantje wegpinken. Deze emotionele connecties zijn cruciaal voor merkloyaliteit en klantbetrokkenheid. Een goed verhaal kan de kernwaarden en missie van een merk op een prikkelende manier overbrengen. Het helpt een unieke identiteit te creëren die resoneert met het publiek, waardoor mensen zich verbonden voelen met een merk. 

Storytelling

De basisprincipes

Oké, oké… leuk allemaal, maar hoe pas je storytelling dan toe in je marketingplan? Of later als je content gaat maken?  Deze vier basisprincipes helpen je op weg! 

  1. Personages: Creëer herkenbare personages. Bekende, terugkerende gezichten (of thema’s) zorgen voor herkenbaarheid. Bijvoorbeeld een medewerker die regelmatig aan het woord is of een vaste presentator of voice-over. Als het publiek zich kan identificeren met het personage, spreekt het verhaal meer aan én blijft het beter hangen.  
  2. Conflict: Het woord ‘conflict’ klinkt misschien vrij zwaar, maar eigenlijk valt dat in de praktijk wel mee. Met ‘conflict’ bedoelen we een interessant vraagstuk of een probleem dat wordt opgelost. Bijvoorbeeld ‘hoe kies je de juiste sneaker voor jouw voet’ of ‘welke kunstenaar past bij mijn evenement?’. Een goed vraagstuk zorgt voor spanning en houdt het publiek geïnteresseerd. 
  3. Plot: De structuur van een goed verhaal bestaat uit een begin, een midden en een slot. Het begin introduceert de personages en het conflict (of zoals in deze blog: een kleine anekdote over de historie van storytelling. Historytelling eigenlijk, haha) het midden bouwt de spanning op door de ontwikkeling van het conflict (meer over storytelling, tips & tricks), en het einde biedt een resolutie (nog even verder lezen dus!). Of wat in simpelere taal: je begint met een inleiding waarin je het vraagstuk bespreekt, daarna ga je over op de inhoud en op het einde geef je een conclusie of een samenvatting. Duidelijk verhaal, duidelijke opbouw. Leest lekker! 
  4. Oplossing: Het slot waar we het net al even over hebben gehad. Een bevredigende resolutie zorgt voor vertrouwen en loyaliteit. Bijvoorbeeld een handige tip voor de kijker, een positieve review van een klant, of een persoonlijk verhaal met een fijne afloop. Positive vibes! 

Aan de slag!

Praktische tips van KEET

De basisbeginselen heb je al op zak, hup aan de slag! KEET zou KEET niet zijn als we je nog een paar fijne, praktische tips zouden geven. Speciaal voor jou <3  

  • Ken je publiek: doe eens onderzoek naar je publiek. Bij welke demografische groep horen ze? Wat zijn hun pijnpunten? Wat motiveert ze? Wat is de verbindende factor? 
  • Wees authentiek: eerlijkheid en authenticiteit zijn cruciaal voor geloofwaardige verhalen. Vermijd overdreven marketingpraatjes en wees oprecht. Een eerlijk verhaal met voldoende diepgang blijft veel beter hangen. 
  • Visuals en multimedia: gebruik afbeeldingen, video’s en infographics om je verhaal te ondersteunen en visueel aantrekkelijker te maken. Beeld is een universele taal en blijft vaak beter hangen. Check bijvoorbeeld eens www.babbelsinbeeld.nl voor meer informatie over het belang van beeldtaal! 
  • Consistency is key: ligt voor de hand misschien, maar zorg ervoor dat je verhaal consistent is met je merkidentiteit en dat het aansluit bij alle andere communicatie-uitingen van je merk. Eenheid geeft rust! 

Long story short

Ff in een notendop

Storytelling is een krachtig hulpmiddel in marketing dat merken helpt om emotionele connecties te maken en hun identiteit over te brengen. Door de basisprincipes van storytelling te begrijpen en toe te passen, kun je verhalen creëren die bijblijven en je publiek bij je merk betrekken. Nou, als dat geen mooie conclusie is. Hebben we basisprincipe 4 toch maar weer goed toegepast. Succes!  

Samen verhalen vertellen? Plan een date met KEET!

HUH?! WIE IS KEET?

KEET is de eigenzinnige en creatieve duizendpoot die nog aan jouw team ontbreekt.Je zou ons een full service marketingbureau kunnen noemen. Gevestigd in hartje Den Bosch. KEET houdt van een persoonlijk gesprek bij de koffieautomaat, maar doet niet aan koffiedik kijken. Met haar gebundelde ervaring en kennis weet ze precies welke ingrediënten nodig zijn voor een no-nonsense communicatiestrategie.