Van kiekje tot merkverhaal

Iedereen heeft tegenwoordig een camera in zijn broekzak maar dit feit maakt je helaas nog geen fotograaf. In dit artikel nemen we je graag een stukje mee in de wonderen-wereld van fotografie en geven een aantal voorbeelden van hoe fotografie je merk vooruit kan helpen of juist tegen kan werken. We geven hierbij voorbeelden van bedrijfs-, project- en portretfotografie. Daarnaast geven we een aantal superhandige praktische tips om zelf ook je fotoskills te verbeteren.

<span class=”highlight”>Bedrijfsfotografie</span>
Een krachtige manier om je merkverhaal te vertellen

Er is een redelijk kans dat je nu denkt.. ach wat een schattige puppy. Nou in dat geval missie geslaagd en het bewijs dat een foto snel een emotie kan oproepen. Het is ook niet voor niets dat page wc papier een puppy gebruikt om zo de enorme zachtheid en aaibaarheid van hun merk te benadrukken. Fotografie kun je dus zeer goed gebruiken om de kernwaarden van je Merk te vertellen. De voorbeelden hierboven zijn voor een bedrijf dat zich richt op het installeren en leggen van zonnepanelen.

Letterlijk vertaald betekend fotografie, tekenen met licht. In 1816 maakte Joseph Nicéphore Niépce de eerste foto. Hij deed dit door een doos te maken met een heel klein gaatje erin. Binnen de doos maakte hij een achterwand met een lichtgevoelige plaat. Door een aantal uur het gaatje in de doos open te houden, ontstond er op de achterwand een afbeelding. Het principe van fotograferen is sinds 1816 nooit veranderd en met geen mogelijkheid weg te denken uit onze maatschappij.

TEKENEN MET LICHT

Letterlijk vertaald betekend fotografie, tekenen met licht. In 1816 maakte Joseph Nicéphore Niépce de eerste foto. Hij deed dit door een doos te maken met een heel klein gaatje erin. Binnen de doos maakte hij een achterwand met een lichtgevoelige plaat. Door een aantal uur het gaatje in de doos open te houden, ontstond er op de achterwand een afbeelding. Het principe van fotograferen is sinds 1816 nooit veranderd en met geen mogelijkheid weg te denken uit onze maatschappij.

Portretfotografie-Den-Bosch-Zwart-Wit-Solar-Concept

Tip 01 De fotograaf maakt de foto

Het maakt niet uit waar je mee fotografeert, een wegwerpcamera van de kruidvat van €10,- of een Canon EOS-1Ds Mark III van €10.000… de fotograaf maakt de foto de moeite waard en dus nooit de apparatuur. De camera is slechts een gereedschap.

Portretfotografie-Den-Bosch-Zwart-Wit-Solar-Concept

Tip 02 Kies één onderwerp

Foto’s maken is keuzes maken. Wat je ook kiest, hou het simpel en focus je op één onderwerp en breng dit zo goed mogelijk in beeld en in incontext met de omgeving. Een onderwerp kan zijn een object, een vorm, een kleur, een lijn of een persoon zijn enz enz.

Portretfotografie-Den-Bosch-Zwart-Wit-Solar-Concept

Tip 03 Maak het spannend

Hou je camera eens beetje schuin. Er ontstaan dan meteen nieuwe composities. Dit foefje werkt erg goed om de wat saaiere onderwerpen wat spannender en dynamischer te maken door te spelen met compositie.

Portretfotografie-Den-Bosch-Zwart-Wit-Solar-Concept

Tip 04 Blijf niet stilstaan

Mensen zijn geneigd om, als ze iets zien wat de moeite waard is om te fotograferen, de camera te pakken en direct de foto te maken. Dit is jammer want als je net even iets meer aandacht voor de foto hebt is ie meestal wel de moeite waard om te bewaren. Ga dus even door je knieen of neem die stap opzij om net even een andere compositie te houden.

Portretfotografie-Den-Bosch-Zwart-Wit-Solar-Concept

Tip 05 Positieve en negatieve ruimte

Het onderwerp dat je fotografeert is de positieve ruimte, alles er omheen is de negatieve ruimte. Superhandige tip om je fotokunsten te upscalen is dus om niet alleen naar het onderwerp (de positieve ruimte) te kijken maar ook vooral naar de negatieve ruimte en hoe deze twee zich op een verhouden tot elkaar. Een goede verhouding tussen deze twee brengt verhaal.

Portretfotografie-Den-Bosch-Zwart-Wit-Solar-Concept

Tip 06 Selfies

De leukste selfies maak je door de zelfontspanner op 10 seconden te zetten. Handige van deze tip is dat de timer op het scherm aftelt waardoor de personen op de foto meekijken en weten wanneer de foto gemaakt wordt en er dus op z’n leukst op staat. Leuk weetje over de selfie: Voor zover bekend werd het woord ‘selfie‘ op 13 september 2002 voor het eerst gebruikt op een online forum, waar iemand zich verontschuldigde voor het publiceren van een onscherpe foto, door te schrijven: “And sorry about the focus, it was a selfie.” Nu bijna 20 jaar later worden er naar schatting zo’n 100 miljoen selfies online gepubliceerd.

Portretfotografie-Den-Bosch-Zwart-Wit-Solar-Concept

Tip 07 More is better

Less is meestal more ..maar dat geldt niet voor fotografie. Alle fotografen, maar dan ook écht alle fotografen maken veel foto’s waarvan het meerendeel in de digitale prullenbak verdwijnt. Denk dus niet dat elke foto perfect moet zijn. Als 1 op de 10 foto’s de moeite waard is ben je heel goed bezig. Belangrijk is om nooit te twijfelen om een foto te maken.

Portretfotografie-Den-Bosch-Zwart-Wit-Solar-Concept

Tip 08 Maak plezier en ontdek je stijl!

Bovenstaande tips zijn bedoeld voor iedereen met een voorliefde voor fotografie. Bovenaan de lijst.. dus boven alle technieken, hardware, ervaring en kennis staat plezier hebben in wat je doet en je eigen visuele stem vinden. Kennis en ervaring komt dan vanzelf 😉

 

Veel plezier

 

X KEET

VOORBEELDEN

ZO WERKT DAT

HUH?! WIE IS KEET?

KEET is de eigenzinnige en creatieve duizendpoot die nog aan jouw team ontbreekt.Je zou ons een full service marketingbureau kunnen noemen. Gevestigd in hartje Den Bosch. KEET houdt van een persoonlijk gesprek bij de koffieautomaat, maar doet niet aan koffiedik kijken. Met haar gebundelde ervaring en kennis weet ze precies welke ingrediënten nodig zijn voor een no-nonsense communicatiestrategie.